Καθημερινή μετακίνηση με το ποδήλατο

Συμβουλές για bicycle commuting

Σταμάτα να το σκέφτεσαι και κάνε το πράξη. Βάλε το ποδήλατο στην καθημερινή σου μετακίνηση. Τα πράγματα είναι απλά:
Πρόσεξε πως θα βγεις στο δρόμο και όλα θα πάνε τόσο καλά που από ένα σημείο και μετά και μόνο η ιδέα ότι θα πρέπει να πάρεις το αυτοκίνητο σου θα σου προκαλεί μια… δυσφορία. Παρακάτω θα βρεις μερικά από τα πράγματα που θα σου κάνουν τη ζωή πιο εύκολη.

Εικόνα

ΧΑ ΜΟ ΓΕ ΛΟ

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να έχεις καλή διάθεση. Να χαμογελάς. Το ποδήλατο είναι αίσθηση ελευθερίας και αυτές τις μικρές δόσεις όμορφης διάθεσης που σου δίνει δεν πρέπει να τις αφήνεις να περνούν ανεκμετάλλευτες. Εννοείται φυσικά ότι δε χάνουμε τη συγκέντρωση μας στο δρόμο. Θα αντιμετωπίσεις… λαιστρυγόνες και κύκλωπες στο δρόμο οι οποίοι είναι γεμάτοι στερεότυπα και μόνο η καλή διάθεση μπορεί να σε βοηθήσει.

Πάρε το κομμάτι του δρόμου που σου αναλογεί

Ξέρω ότι τα αυτοκίνητα που περνούν δίπλα σου σε φοβίζουν. Το ίδιο κάνεις και εσύ, τηρουμένων πάντα των αναλογιών, στους πεζούς όταν περνάς από το πεζοδρόμιο.  Γενικά δεν πηγαίνουμε από το πεζοδρόμιο αλλά από το δρόμο, στην κατεύθυνση που κινούνται τα αυτοκίνητα. Επίσης αφήνουμε ένα μέτρο περίπου απόσταση από το πεζοδρόμιο έτσι ώστε αν χρειαστεί να κάνουμε κάποιον ελιγμό να είναι προς το εξωτερικό του δρόμου και όχι προς το εσωτερικό. Αν σου κορνάρει κάποιος γιατί τον… «καθυστερείς» χαμογέλα του και πες του καλημέρα. Πιο κάτω θα τον καθυστερήσει περισσότερο ο ταξιτζής με τα αλάρμ στη μέση του δρόμου.

Εικόνα

Προγραμμάτισε τη διαδρομή σου

Οι φόβοι σου στο δρόμο θα ελαχιστοποιηθούν αν κάνεις δυο απλά πράγματα. Αρχικά δες αν στη διαδρομή που κάνεις κάθε μέρα υπάρχουν εναλλακτικοί δρόμοι που μπορείς να πάρεις. Άνοιξε λοιπόν ένα χάρτη και δες ποιους δρόμους και ποια στενά μπορείς να πάρεις έναντι των κεντρικών οδικών αρτηριών όταν βέβαια στη διαδρομή σου δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι (που εκτός κι αν ζεις στη Δανία ή στην τελευταία επαρχιακή πόλη της Ολλανδίας, μάλλον δε θα υπάρχουν). Μην σε ανησυχεί αν η διαδρομή είναι λίγο μεγαλύτερη, πρώτα απ όλα μπορεί να υπάρχουν πεζόδρομοι ή πάρκα στα οποία να επιτρέπεται η χρήση ποδηλάτου και να μπορείς από εκεί να κόψεις δρόμο. Επίσης θυμήσου ότι με το ποδήλατο θα διανύεις την απόσταση αυτή ακόμα και πιο γρήγορα σε κάποιες περιπτώσεις έναντι του αυτοκινήτου μέσα στην κίνηση.
Το δεύτερο πράγμα που πρέπει να προσέξεις, είναι τις πρώτες φορές που θα κάνεις τη διαδρομή σου να πας πιο αργά και με παρατηρητικότητα προκειμένου να διαπιστώσεις πως μπορείς να κάνεις την απόσταση πιο εύκολα. Θα δεις ότι με τον καιρό θα θυμάσαι ακόμα και το παραμικρό άνοιγμα στο δρόμο ή πότε ακριβώς ο κυρ Γιάννης που έχει το οπωροπωλείο στη γωνία θα βγάλει αλάρμ για να ξεφορτώσει.
Όλα αυτά θα κάνουν την καθημερινή σου μετακίνηση πιο εύκολη. Σημαντικό είναι επίσης να κρίνεις τη διαδρομή σου μετά το πέρας δυο εβδομάδων τουλάχιστο. Μέχρι τότε απλά θα τη μαθαίνεις και θα την κωδικοποιείς. Πες καλημέρα στον κυρ Γιάννη και πάμε παρακάτω.

Κόψε τις κακές  συνήθειες

Στη χώρα μας έχουμε κακές συνήθειες ως οδηγοί.
Τις γνωρίζεις.
Ε, κόψε τις.
Για δυο λόγους:
Πρώτων δεν μπορείς να μιλάς για το πόσο σε εμποδίζουν κάποιοι λόγο των κακών συνηθειών τους ως οδηγοί και μετά να κάνεις κάτι παρόμοιο. Δεύτερον γιατί πολύ απλά κινδυνεύεις. Όχι παιδιά, στο κόκκινο δεν κοιτάμε δεξιά αριστερά και εφόσον κρίνουμε ότι όλα είναι οκ περνάμε. Δεν περνάμε από τα πεζοφάναρα. Δε σταματάμε μόνο στα STOP, ελέγχουμε παντού. Δεν πάμε ανάποδα στο δρόμο, δεν πηγαίνουμε ανάποδα σε μονοδρόμους γενικά δεν κάνουμε ότι κατηγορούμε και ξέρουμε ότι είναι παράνομο αλλά «να μωρέ να γλιτώσω λίγο χρόνο». Επίσης: Δεν προσπερνάμε ΠΟΤΕ από δεξιά. ΠΟΤΕ όμως. Για δυο λόγους:
Ο πρώτος είναι ότι οι οδηγοί υποθέτουν ότι σου αρέσουν γενικά οι εκπλήξεις και πολύ σπάνια θα βγάλουν φλας. Άρα δεν ξέρεις αν ο οδηγός που κινείται ευθεία, στη διασταύρωση θα πάει τελικά ίσια. Επίσης, υπάρχουν οδηγοί που τον καθρέπτη του συνοδηγού και κλειστό να τον έχουν σε όλη τη διαδρομή δε θα τους πειράξει καθόλου. Άρα μην περιμένετε να σας δουν. Ο δεύτερος είναι (για να μη τα βάζουμε με τους οδηγούς μόνο) ότι πρέπει να σκεφτείς και λιγάκι σαν οδηγός αυτοκινήτου. Εκεί που πηγαίνεις ξαφνικά κάτι πετάγεται στα δεξιά σου. Για ένα δεύτερο τρομάζεις. Αν είναι επομένως να περάσετε από δεξιά, καλό είναι να έχετε βεβαιωθεί ότι ο οδηγός σας έχει αντιληφθεί.
Και κάτι ακόμα: Είπα παραπάνω για τις εκπλήξεις που σου επιφυλάσσουν οι οδηγοί με το φλας. Ακριβώς το ίδιο κάνεις και εσύ αν δεν δείχνεις με το χέρι σου που θα στρίψεις. Και να το κάνεις από νωρίς όχι την τελευταία στιγμή ώστε να καταλαβαίνουν όλοι τι κάνεις. Την έκταση του χεριού θα πρέπει να την κάνεις ακόμα και όταν αλλάζεις για κάποιο λόγο λωρίδα ή αν βγαίνεις από τον ποδηλατόδρομο γιατί ενδεχομένως να θέλεις να συνεχίσεις ευθεία ενώ ο ποδηλατόδρομος στρίβει.
Απέφυγε επίσης τους ελιγμούς ανάμεσα στα αυτοκίνητα και μείνε πίσω από τα λεωφορεία αν σταματήσουν σε στάση. Δε χρειάζεται να είσαι ανυπόμονος/η. Σε νοιάζει να φτάσεις ήρεμα και ωραία στο μέρος που θέλεις. Γενικά, μην κάνεις καγκουριές. Όσο καλύτερη εικόνα έχεις τόσο περισσότερο θα αρχίσουν να μας σέβονται όλους οι άλλοι οδηγοί.

bicycle commuting | podilatis.gr

Ποδήλατο

Ο σημαντικότερος εξοπλισμός, ειλικρινά, είναι η καλή  διάθεση. Γι' αυτό και μπορείς να ξεκινήσεις με το ποδήλατο που κάποια στιγμή σου είχε αφήσει ο συγκάτοικος σου στο Πολυτεχνείο Ξάνθης και που το έχεις από τότε στο μπαλκονι. Παρόλα αυτά, σε βάθος χρόνου και αν η διαδρομή σου είναι πάνω από 10 χλμ (πάν-ελα βρε μην πανικοβάλεσαι) τότε θα χρειαστείς κάτι καλύτερο. Ένα ποδήλατο πόλης ή trekking είναι καλές επιλογές χωρίς όμως να αποκλείονται τα mountain bikes ή τα κουρσάκια. Ακόμα και το παλιό κουρσάκι που μπορεί να έχεις θα σε βοηθήσει. Ωστόσο, ένα ποδήλατο με μάλλον στενά λάστιχα και ανάρτηση είναι καλύτερα. Ειδικά για την τελευταία, υπάρχει η λανθασμένη αντίληψη ότι βοηθάει μόνο στις λακούβες ή «να κατεβαίνεις και κανένα πεζοδρόμιο». Είπαμε ότι από τα πεζοδρόμια δεν πάμε, και για τις λακούβες όλα τα ποδήλατα λίγο πολύ τα καταφέρνουν. Το σημαντικό επομένως  με την ανάρτηση είναι στο φρενάρισμα. Η «μπουκάλες» της ανάρτησης απορροφούν το φρενάρισμα και το ποδήλατο θα μείνει στη θέση του σε περίπτωση κινδύνου. Άρα αν έχετε ποδήλατο με ανάρτηση μην την κλειδώνετε «γιατί είστε μέσα στην πόλη» είναι λάθος κίνηση. Ναι, ένα κομμάτι από το πεταλάρισμα θα πάει στην ανάρτηση αλλά μόνο στην ανηφόρα και αν κάνετε έντονα ορθοπέταλο.

bicycle commuting | podilatis.gr

Τσάντες-Σχάρες-Φτερά ποδηλάτου

Η χρήση μιας τσάντας είναι πάντα απαραίτητη. Όμως, μπορείτε να επιλέξετε να… κουβαλάει το ποδήλατο το βάρος για εσάς. Προμηθευτείτε μια σχάρα για το ποδήλατο σας και προσαρμόστε επάνω μια τσάντα ποδηλάτου ώστε να μπορείτε να μεταφέρετε ό,τι θέλετε όπου θέλετε.  Κοιτάξτε να είναι αδιάβροχη ή να έχει το ειδικό κάλυμμα για τη βροχή. Καλύμματα τέτοιου είδους μπορείτε να βρείτε και για τα backpack. Μέσα στην τσάντα καλό είναι να έχετε πάντα, ένα αδιάβροχο, ένα ζευγάρι κάλτσες και το αδιάβροχο κάλυμμα για την τσάντα σας. Αν χωράνε, μπορείτε να έχετε μαζί σας και ένα μπλουζάκι ή ένα παντελόνι έξτρα και εφόσον έχετε τα καλύμματα για τα παπούτσια σας. Όλα αυτά για να είστε εντάξει σε περίπτωση βροχής. Ειδικά για αυτό, φροντίστε να τοποθετήσετε φτερά στο ποδήλατο σας. Υπάρχουν φτερά που παρέχουν πολύ καλή κάλυψη και είναι μόνιμα αλλά υπάρχουν και αυτά που είναι αποσπώμενα και μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε όποτε θέλετε.
Α! Να μη ξεχάσω: Αν είναι να βάλεις θήκη, βάλε παγουροθήκη και βάλε ένα παγούρι με νερό. Όχι θήκη για καφέ. Ναι, το έχω δει και αυτό.
Η αγορά μιας κλειδαριάς επίσης θα σου φανεί πολύ χρήσιμη αν και δεν πρέπει να βασίζεσαι μόνο σε αυτήν για να μην κάνει το ποδήλατο φτερά. Πρέπει να το τοποθετείς σε σημείο εμφανές και αν μπορείς πες σε κάποιον που είναι εκεί να έχει λίγο το μυαλό του. Για οτιδήποτε άλλο (πληρωμές λογαριασμών κλπ), βάζεις το ποδήλατο μέσα στο χώρο και κανείς δεν μπορεί να σου πει τίποτα.
Φυσικά και όλα αυτά έχουν ένα κόστος. Πραγματικά όταν δείς πρώτα από όλα τη διαφορά στη διάθεση σου μετά τις πρώτες δυο εβδομάδες και φυσικά τη διαφορά στο κάθε πότε γεμίζεις το ρεζερβουάρ δε θα το μετανιώσεις καθόλου. Επίσης όλα αυτά δεν είναι απολύτως απαραίτητα να τα έχεις από την πρώτη στιγμή. Μπορείς να τα τοποθετείς σιγά σιγά ανάλογα με τη χρήση και τις ανάγκες σου.

bicycle commuting

photo credits El Cocinero Photo

Ρούχα Ποδηλάτου

Είναι απαραίτητα; Πάλι εξαρτάται από τη χρήση που κάνεις. Αυτό που θα σε βοηθήσει σίγουρα είναι ένα κολάν ποδηλασίας. Και αυτό γιατί έχει το pad που βοηθάει σε ένα σκασμό πράγματα. Πέραν από την προστασία του προστάτη στους άνδρες, απορροφά ένα μεγάλο μέρος των κραδασμών που περνούν είτε στα γεννητικά όργανα (τόσο αν είναι άνδρας όσο αν είσαι γυναίκα) και φυσικά στη μέση. Προσέξτε ότι υπάρχουν διάφορα κολάν ποδηλασίας τα οποία έχουν διαφορετικά pad. Δε χρειάζεστε για παράδειγμα ένα παντελόνι με ένα πολύ ακριβό pad για την καθημερινή σας μετακίνηση. Η εύλογη ερώτηση είναι εδώ τι γίνεται αν δεν έχεις τη δυνατότητα να αλλάξεις παντελόνι στη δουλειά σου. Εδώ επιστρατεύεις ένα εσώρουχο με pad και είσαι οκ! Μπαίνει κάτω από τα ρούχα σαν κανονικό εσώρουχο. Το ίδιο μπορείς να κάνεις και με ένα παντελόνι ποδηλασίας χωρίς τιράντα. Ένα ακόμα πράγμα στο οποίο το παντελόνι θα σε βοηθήσει είναι οι τριβές ανάμεσα στα πόδια. Θα αποφύγεις κάθε είδους καψίματα και πόνους.
Επίσης, μια φανέλα ποδηλασίας έχει το πλεονέκτημα ότι στεγνώνει πολύ εύκολα και γρήγορα ακόμα και το Χειμώνα. Βάλε και το ότι τα βαμβακερά «κάθονται» πάνω στο σώμα σου κάτι που δεν είναι καλό ειδικά αν σε χτυπάει ο αέρας. Άρα ένα «τεχνικό» μπλουζάκι θα είναι καλό να έχεις. Αν δε θέλεις να είναι αρκετά… φανταχτερό πλέον οι εταιρίες που φτιάχνουν τέτοια ρούχα έχουν υπ’ όψιν τους ανθρώπους σαν κι εσένα και σίγουρα κάτι θα βρεις.
Για το χειμώνα υπάρχουν πάρα πολλές λύσεις. Άλλωστε οι Βόρειοι λένε ότι δεν υπάρχει κακός καιρός αλλά λάθος επιλογές σε ρούχα. Μπορείς να βρεις ζακέτες ποδηλασίας, ή ισοθερικά ακόμα και μπουφάν. Ένα μακρύ κολάν ποδηλασίας με fleece θα ήταν επίσης καλή επιλογή.
Καλό είναι βέβαια ειδικά το Χειμώνα να φοράς ρούχα που θα γίνεσαι όσο πιο ορατός/η γίνεται. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι περισσότερο αυτό με τα ρούχα είναι μια καραμέλα για να αποφύγουν ευθύνες οι οδηγοί «να φοράς ρούχα να σε βλέπω». Φίλε μου αν δεν βλέπεις έναν άνθρωπο σε ένα ποδήλατο στην άκρη του δρόμου μάλλον δεν μπορείς να δεις τίποτα αλλά τέλος πάντων…

Κράνος Ποδηλάτου

Να φοράς κράνος ποδηλάτου. Τελεία. Υπάρχουν διάφορες συζητήσεις σχετικά με το θέμα, δε θα κάνω καν το κόπο να γράψω επιχειρήματα. Φοράμε κράνος ανεξάρτητα πόσο μικρή ή μεγάλη είναι η διαδρομή. Και να ξέρεις, επιχειρήματα όπως: «Σε χώρες που το ποδήλατο είναι ανεπτυγμένο δεν είναι υποχρεωτικό από το νόμο» ή το «έλα μωρέ εμείς τι πάθαμε όταν ήμασταν παιδιά, τίποτα» δεν είναι, ας το πω κομψά, ιδιαίτερα πειστικά. Για να βρεις το κράνος που είναι για εσένα, μέτρησε με μια μεζούρα την περίμετρο του κεφαλιού σου περίπου στη μέση του κούτελου. Αναζήτησε στη συνέχεια το εύρος του μεγέθους στα κράνη που η το αποτέλεσμα που πήρες από τη μέτρηση ταιριάζει. Πιο συγκεκριμένα, τα κράνη έχουν όλα στο πίσω μέρος ένα ρεγουλατόρο που σφίγγει το κέλυφος στο κεφάλι σας. Γι αυτό το λόγο βγαίνουν σε εύρος μεγέθους (52-56, 58-62 κλπ). Αν επομένως μετά τη μέτρηση δεις ότι η το αποτέλεσμα είναι 59 τότε ένα κράνος στο 58-62 είναι στο μέγεθος σου.
Τώρα, υπάρχουν διάφορα κράνη σε διάφορες τιμές. Υπάρχουν κράνη σε μη απαγορευτικές τιμές που είναι αξιόπιστα και καλά. Βεβαίως αν πάρεις ένα Casco για παράδειγμα είναι πολύ καλύτερα αλλά αν το βαλάντιο σου δε φτάνει για τέτοιο δε χρειάζεται να νιώθεις λιγότερη ασφάλεια.

Εικόνα

Φώτα Ποδηλάτου

Να πάς να πάρεις καλά φώτα. Καλά όμως. Με πολλά lumen. Τόσο εμπρός όσο και πίσω. Παιδιά τα φώτα ποδηλάτου δεν είναι ο τομέας που θα κάνετε οικονομία και όχι, τα μικρά φωτάκια που πήρες δυο ευρώ από τον πλανόδιο (με τον οποίο δεν έχουμε κανένα απολύτως θέμα) ΔΕΝ είναι τα σωστά. Υπάρχουν πλέον φώτα ποδηλάτου που είναι επαναφορτιζόμενα με USB και είναι ιδιαίτερα δυνατά. Προμηθεύσου επομένως ένα ζευγάρι καλά, δυνατά φώτα και αν κυκλοφορείς αρκετά το βράδυ πάρε και ένα για την τσάντα σου.
Τα φώτα επίσης τα χρησιμοποιούμε ΠΑΝΤΑ στο pulse. Όταν τα φώτα αναβοσβήνουν οι οδηγοί σε αντιλαμβάνονται γρηγορότερα και επίσης μπορούν να κάνουν ασφαλέστερη εκτίμηση του πόση απόσταση έχουν από εσένα.

Κινητό-μουσική

Όχι δεν μιλάμε στο κινητό. Ούτε ακούμε μουσική. Για το πρώτο δε χρειάζεται να σου πω κάτι. Για το δεύτερο, κάνε το αν είσαι σε ένα μέρος που ξέρεις ότι δεν έχεις κίνδυνο αλλά και πάλι. Πρέπει να ακούς τι γίνεται γύρω σου και να μην έχεις περιορισμούς με καλώδια κλπ Μπορείς να έχεις ένα τσαντάκι σκελετού με θήκη για το κινητό σου τηλέφωνο αλλά μόνο για πλοήγηση. Αν χτυπήσει το άτιμο, σταμάτα στην άκρη και μίλα. Με το ποδήλατο είσαι πόσο δύσκολο μπορεί να είναι; Άσε που από ένα σημείο και μετά όταν ανεβαίνεις στο ποδήλατο και το τηλέφωνο χτυπήσει θα το αγνοήσεις επιδεικτικά. Δε θα θέλεις τίποτα να χαλάσει την διάθεση σου.
Μπες στην κοινότητα
Πλέον μπορείς να μοιραστείς τις εμπειρίες σου ή πάρεις συμβουλές και από άλλους που κάνουν το ίδιο πράγμα και μάλιστα πολύ περισσότερο καιρό από εσένα. Βρες στα κοινωνικά δίκτυα ομάδες όπως «Με το ποδήλατο στη δουλειά» ή τους «Bicycle Commuters Of Greece», μόνο θετικά μπορούν να προκύψουν από αυτό.  Και φυσικά, μη ξεχνάς να επισκέπτεσαι το www.podilatis.gr!

Cookies